Öka takten – en podd om och för omställning

Som ett led i att nå nya målgrupper men även för att öka takten på omställningen har Energikontoret Jämtland Härjedalen startat en podd med namnet – Öka takten. Idag publiceras i snitt ett avsnitt varannan vecka och lyssningen ökar stadigt.

Det tar en kvart att gå ungefär, mellan Energikontoret Jämtland Härjedalens eget kontor och Poddverandans lilla gillestuga. Väl där tar Håkan Lundqvist emot, ringer upp medverkande på telefon, rattar ljudnivåer och säger varsågoda, ställer någon enstaka uppföljningsfråga. Vid det här laget har proceduren börjat bli en vana för medarbetarna i de tre projekt som delar på arbetet med att spela in podden Öka takten, idén har nämligen några år på nacken.

– Det var vår kollega Jimmy Anjevall som redan 2020 fick idén att skapa en podd i ett försök att #öka takten i omställningen. Syftet var att diskutera vad som faktiskt görs för att ställa om och hur det ger power tillbaka. Inte minst för företagens affärer. 

Det berättar Fredrik Alm som är projektledare för Stolpe in i stad och land, men även projektmedarbetare i Förnybart i tanken, som också spelar in avsnitt. Den tredje parten är den kommunala energi- och klimatrådgivningen, med Tove Österud i täten. Varken Tove eller Fredrik hade någon särskild radiovana innan de började sända podd.

Når ut till fler personer

– Med Öka takten har vi möjlighet att nå ut till fler personer som kanske känner att de inte har riktigt tid att ta del av vårt övriga utbud. Sen tycker jag också att det är väldigt utvecklande för mig personligen, att våga testa ett nytt format, programleda och skapa innehåll som kan vara intressant för våra lyssnare. En tredje sak, det är roligt! Och glädje är ett väldigt bra mervärde, säger Fredrik. 

I dagsläget har Öka takten släppt lite drygt 40 avsnitt som sammanlagt har nästan 8 000 nedladdningar. Vanligtvis är lyssningen ganska jämn, med ett antal trofasta lyssnare och en stadigt uppåtgående trend i antal nedladdningar. Men ibland, rasslar det till, som när podden sände ett avsnitt som handlade om elbilar och kyla som via andra medier fick otippad spridning eftersom ämnet är kontroversiellt i vissa kretsar.

– Det avsnittet kom ut i december 2022 och tajmingen var perfekt med kyla i stora delar av landet. Vi hade också tur att andra medier plockade upp en artikel på temat som vi hade gjort, vilket möjliggjorde ännu större spridning av podden, säger Fredrik.

Lokala och nationella frågor behandlas

De ämnen som tas upp rör både lokala och nationella frågor. För att nå maximal spridning brukar poddsläppen ske tillsammans med en artikel med länk. Marknadsföring är som alltid i allra högsta grad en faktor för att nå fram i bruset. Podden vänder sig till allt från intresserad allmänhet till branschfolk och riktiga nördar.

– Podden känns som ett bra format för att kunna lyfta och dela olika exempel, vi har haft både företag, föreningar och privatpersoner som är med och berättar. Det blir mindre tekniskt än en föreläsning men kan ge inspiration och skapa nyfikenhet hos lyssnaren, avslutar Tove Österud.

Några nyligen släppta poddavsnitt att lyssna på:


Text: Elisabet Aagård, kommunikatör Energikontoret Region Jämtland Härjedalen