Fossilfri värmesektor

Ny färdplan för fossilfri värmesektor


Värmesektorn har gjort stora framsteg, men fortfarande står den för nästan 10 procent av Sveriges växthusgasutsläpp. För att lyckas med att få en 100 procent förnybar elproduktion till 2040 måste Sveriges regering undanröja de hinder som i nuläget försvårar omställningen till fossilfri uppvärmning.

Detta skriver Svante Axelsson, nationell samordnare för Fossilfritt Sverige tillsammans med Andres Muld, Energikontoren Sveriges ordförande och företrädare för branschen, i en debattartikel i Dagens Industri.

Tillsammans har hela värdekedjan av olika aktörer utarbetat en färdplan för fossilfri konkurrenskraft inom ramen för Fossilfritt Sverige, där de har åtagit sig ett antal punkter. Målet är att vara helt fossilbränslefria år 2030 och klimatpositiv år 2045.

” Sveriges Energikontor spelar en viktig roll i omställningen mot ett fossilfritt samhälle. Vår medverkan i värmesektorns färdplan för fossilfrihet är ett  mycket gott exempel på detta” säger Andres Muld.

Hållbart resande, tåg

Tro inte på allt du hör

I höstas gjorde jag ett inlägg på sociala medier som handlade om min tågresa Östersund – Stockholm. Jag beskrev hur jag lämnade hemmet omkring 22 och perrongen en halvtimme senare, på utsatt tid som vanligt. Vi kom även fram i tid. Efter arbetsdagen tog jag eftermiddagståget och fortsatte jobba.

Mitt inlägg ledde till många kommentarer. Jag insåg snabbt att min bild av hur det fungerar att åka tåg inte delas av alla. Min bild är att jag sover bra, jobbar bra och att tågen oftast går och kommer i tid. Andra har motsatt uppfattning, i synnerhet när det gäller punktligheten jämfört med andra transportslag så som ex. flyget.

Inom Region JH har vi, och gör fortfarande, ett par saker som underlättat för och påverkat ett ökat resande med tåg. Vi har infört en intern klimatväxling vilket i korta drag innebär att kostnader för tågresor reduceras med 20% i den interna bokföringen. Resor med flyg belastas med motsvarande ökning. Ett resultat av det, kombinerat med intensivt arbete från både politiker och tjänstemän, är att SJ under hösten 2018 åter startade att köra nattåg till Jämtlands län. Det underlättar resande väldigt mycket och det kan vi nu börja se i siffrorna.

I mellandagarna träffade jag en bekant som hävdade att flyget har betydligt högre punktlighet än tåget. Jag svarade att ”jag inte tror det”, men i samma stund insåg jag hur lite jag egentligen hade på fötterna så jag fortsatte;

”Men om du har siffror tar jag gärna del av dem”.
”Absolut, jag skickar dem”, sa min bekant. Jag väntar fortfarande.
Förra veckan diskuterades tågens punktlighet i media. Ingången var att punktligheten under 2018 kraftigt försämrats jämfört med tidigare år. Och det var sämre, punktligheten sjönk från ca 90% till ca 88%. 88% av tågen kommer fram i tid, dvs. inom 5 minuter. 12% kommer fram senare, alternativt avgår inte alls.

Jag har sökt motsvarande siffror för flyget och jag har bett våra statistiker att hjälpa mig. Kontentan är att det idag inte finns någon officiell statistik avseende punktlighetsstatistik för flyg. Därmed blir det också oerhört svårt att göra en rättvis jämförelse mellan tåg och flyg.

Detta är pudelns kärna i min krönika, vikten av att hålla huvudet kallt. Det är lätt till att ryckas med i diskussioner där åsikter och synpunkter framförs på ett bergsäkert och övertygande sätt. Det kan handla om batterivillverkning, klimatfrågan överlag eller något annat. Jag tror att många känner igen sig. Med det sagt har jag lovat mig själv att i ännu större utsträckning basera mitt arbete på fakta och officiella siffror. Mitt råd till er som läser den här krönikan blir således vad rubriken antyder; tro inte på allt du hör, ta reda på hur det ligger till!



Jimmy Anjevall
Projekledare
Energikontor Region Jämtland Härjedalen





Bioenergidag lockade många


25 januari hölls Bioenergidagen – konferensen som Energikontoret arrangerar årligen i samarbete med Bioenergigruppen och Linnéuniversitetet för att lyfta den senaste utvecklingen inom branschen i sydost och i Sverige.Ett sjuttiotal deltagare (främst representanter från olika företag och energibolag)samlades på Linnéuniversitetet i Växjö för att lyssna och nätverka.

Dagen inleddes med en framtidsspaning om kraftvärmebranschen, digitalisering och CO2-infågning av Björn Karlsson, produktchef på företaget GE Power, som senare under dagen också höll i ett studiebesök
för deltagarna på företaget.

Magnus Hermansson från Scheuch (som bland annat tillverkar rökgaskondensorer) berättade vilka förutsättningar som gäller utifrån det nya utsläppsdirektivet för mellanskaliga anläggningar (MCP-direktivet), samt exempel på åtgärder som mellanskaliga anläggningar kan behöva utföra för att klara de nya standardnivåerna. Ljungby Energi och Lessebo Fjärrvärme presenterade goda exempel på effektiviseringsåtgärder som de utfört på sina anläggningar.Björn Karlsson, GE Power

Energikontor Sydosts projektledare Daniella Johansson och Arne Andersson från Ronneby Miljöteknik redovisade hittills gjorda erfarenheter från tre tekniker för småskalig kraftvärme(organisk Rankine-cykel, våtångsturbin och förgasare) som demonsteras i sydost just nu.

Efter lunch tog Leif Gustavsson från LNU vid med att prata om effektiv lågtemperaturfjärrvärme vid nybyggnation och vår projektledare Stefan Olsson presenterade resultaten från energirenoveringen av bostadsområdet Alabastern i Växjö./p>

Dagen avslutades med de senaste från Linnéuniversitetets senaste forskning inom bioenergiområdet.


Vill du ta del av mer från dagen? Se presentationer, rapporter m.m från Bioenergidagen 2019



Text: Energikontor Sydost
Foto: Hanna Everling



Hållbara transporter Örebro

Efter succékampanjen: Nu får fler länsbor testa gratis kollektivtrafik

Under två veckor får 4 000 bilister får en chans att resa gratis med Länstrafiken i Örebro. Under prova-på-kampanjen får testresenärerna får fri tillgång till resor med tåg och buss. Målet är att fler ska upptäcka möjligheten att pendla med kollektivtrafik och ändra sina resvanor. Kampanjen är en del av projektet Hållbart resande i Örebroregionen och Tänk tanken.

I dagarna skickar prova-på-erbjudandet ut till 53 000 bilister i länet. Av de som ansöker om att få bli testresenärer väljs 4 000 bilister ut. De utvalda testresenärerna kommer att få åka med Länstrafiken i Örebro utan kostnad i två veckor under våren 2019.

För att delta i kampanjen krävs att resenärerna har körkort och är bilister i dag, och att de vill testa att resa kollektivt i stället.

– Vi vill att fler ska upptäcka fördelarna med att resa kollektivt och vi vet att den här typen av erbjudanden lockar många. Förra årets testresenärskampanj resulterade i att vanebilister som tidigare valt bort buss och tåg ökade sitt resande med kollektivtrafiken. Något som sedan höll i sig även efter kampanjens slut, säger Fredrik Eliasson, kollektivtrafikchef på Länstrafiken i Örebro.

Projektet finansieras av Tillväxtverket genom den Europeiska regionala utvecklingsfonden samt av Region Örebro län. Tillsammans med majoriteten av länets kommuner, universitetet och länsstyrelsen arbetar projektet för att inspirera fler att åka kollektivt, cykla eller gå.

Fakta
*Under våren 2018 fick cirka 4 000 bilister i länet uppleva fördelarna med att pendla med kollektivtrafiken.
*Efter försöket fortsatte drygt 600 testresenärer att resa med Länstrafiken
*Den förra kampanjens resultat resulterade i en besparing på 1 100 ton koldioxid, vilket motsvarar 275 flygresor tur och retur till Thailand.
*Nu får 53 000 länsbor en ny chans att ansöka om att bli testresenärer. Ungefär 4 000 kommer att väljas ut.



Tänk tanken + EU-logga + Region Örebro läns logga



Energikontor Region Örebro
Foto: Alexander von Sydow, Region Örebro Län

Östgötautmaningen, fossilfria transporter

Vinnare i Etanolutmaning sparade 2,5 ton CO2

Vid en närmare titt visade det sig att Valdemarsviks socialförvaltning körde biofuelfordon som kan tankas med både etanol och bensin, men att man bara tankade med bensin. Därför startades etanolumaningen, en utmaning där alla enhetschefer utmanades att få sin personal att börja tanka etanol i fordonen. I januari korades vinnarna.

Valdemarsviks kommun är med i projektet Östgötautmaningen med syfte att minska CO2utsläppen från sin fordonsflotta. Vid en närmare titt visade det sig att socialförvaltningen körde biofuelfordon som kan tankas med både etanol och bensin, men att man tankade bara bensin. Alla enhetschefer utmanades att få sin personal att börja tanka etanol i fordonen. Alla etanolbilar märktes med ett klistermärke på tanklocket och det placerades även en folder med information om närmaste tankställe för etanol i alla bilar. I foldern fanns enkelt beskrivet varför detta var en viktig handling i kommunens strävan att minska sina CO2utsläpp.

Så i januari, var det dags att utse vinnarna – hemtjänsten i Gusum och Ringarum. Under ledning av enhetschef Mi Carlson hade de under perioden juli-oktober 2018 tankat etanol i sina fordon till 90%. Alla enheter hade som minst bytt ut hälften av sin bensinanvändning mot etanol och etanolanvändningen ökade med 66 % i socialförvaltningen, vilket bidrog till en CO2reducering med 10,1 ton.

Projekt Östgötautmaningen, fossilfria transporter i offentlig verksamhet är ett tre-årigt projekt finansierat av Europeiska regionalfonden, Region Östergötland samt av deltagande kommuner. Projektet drivs av Energikontor Östergötland

Energikontoret Östergötland
Foto: Kickan Grimstedt

Den nationella partnern för regionalt energi- och klimatarbete.

 

Kontakt

Energikontoren Sverige
c/o Energikontor Sydost
Smedjegatan 37
352 46 VÄXJÖ
info@energikontorensverige.se