Bild från filmen

Informationsfilm om energirådgivning

Energirådgivarna i Skåne har satt ihop en informationsfilm som vänder sig till alla som vill veta mer om den kostnadsfria tjänsten.

I filmen berättas det bland annat om att rådgivningen i första hand vänder sig till målgrupperna hushåll i villa eller bostadsrättsföreningar, små- och medelstora företag, föreningar och organisationer. Det visas exempel på vad man kan få hjälp med och hur energi- och klimatrådgivarna arbetar och är organiserade.

De runt 20 kommunala energi- och klimatrådgivarna runt om i Skåne kan hjälpa till med bland annat:

  • val av uppvärmningssystem
  • välja elavtal
  • förstå sin elräkning
  • solenergi
  • transporter
  • klimatfrågan
  • belysning

Och mycket mer – se filmen nedan eller genom att klicka här för mer detaljer.
Filmen är fri att visas i samband med information om energi- och klimatrådgivningen i Skåne.

Fotograf Szabo Gabor

Blandade budskap fick flest att släcka lampan

Beteendeförändringar är viktiga för att minska energianvändningen i en byggnad. Men hur lyckas man styra om människors vanor? Andreas Nilsson, psykologiska institutionen på Göteborgs Universitet, forskar om nudging och berättar om sina resultat när Interreg-projektet Green Building A-Z håller nätverksmöte för kommuner och deltagare den 20–22 mars.

De här frågorna kan verka till synes enkla och när det gäller beteende så tänker folk ofta att de har lite allmän koll och att det räcker att bara göra någonting. Men det är väldigt viktigt att vara specifik för att förändra människors beteende, säger Andreas Nilsson.

Det innebär att det är viktigt att veta vilket slags beteende det är man vill förändra och förstå människors motiv eller barriärer. Vad är det som gör att folk gör som de gör? Först efter att den teorin är på plats kan man börja leta efter en intervention som matchar analysen, menar Andreas Nilsson.

NEGATIVA UPPMANINGAR GER UPPMÄRKSAMHET

Nudging är ett begrepp som har varit svårt att missa de senaste tio åren. I korthet handlar det om att använda små medel för att ändra vanemässiga beteenden hos människor. Det kan till exempel handla om att erbjuda mindre lunchtallrikar för att minska matsvinn.

I en forskningsstudie om nudging har Andreas Nilsson undersökt vilken effekt positiva respektive negativa uppmaningar kombinerat med arga respektive glada smileys får. Inramningen av studien var enkel – man ville få användarna att släcka ljuset efter sig på toaletten och testade med fyra olika skyltar.

– Negativa uppmaningar skapar mer uppmärksamhet, men kan samtidigt leda till att det uppstår det som kallas reaktans – att man gör tvärtemot uppmaningen. Vår idé var att kombinera positiva påbud med negativa för att både skapa uppmärksamhet och undvika reaktans.

SVÅRT ATT SJÄLV VETA HUR MAN PÅVERKAS

Resultatet blev – kanske något överraskande – att flest försöksdeltagare släckte lampan när de möttes av kombinationen positivt budskap och sur smiley. Minst effektivt var ett positivt budskap kombinerat med en glad smiley. Detta i kontrast till vad de flesta av studiedeltagarna själva trodde; de allra flesta var övertygade om att det helpositiva budskapet skulle få bäst resultat. Vilket visar att människor inte vet hur sociala normer påverkar dem.

– Det finns en lång historia av forskning om sociala normer som visar liknande fenomen, att folk är jättedåliga på att bedöma själva när de påverkas av sociala normer, säger Andreas Nilsson.

Varför är det så?
– Det är ofta omedvetna processer som man inte riktigt har koll på. En annan orsak kan vara att folk inte gillar att säga att man påverkas av andra: “Jag bestämmer själv”.

ÄNDRADE DEFAULTALTERNATIV GER LÅNGVARIG EFFEKT

Nudging fungerar framförallt när det gäller så kallade lågbarriärbeteenden, saker som inte är kostsamma eller särskilt svåra att ändra. I mer komplexa sammanhang krävs större och djupare förändringar av människors inställning och motivation.

– Jag är ganska kritisk mot nudging som begrepp, det görs ofta utan att man har en bra teori om varför något fungerar eller inte. Nudging är också en väldigt specifik insats och man får göra väldigt mycket nudging för att det ska leda någonvart. Det påverkar inte människors motivation generellt – men det har sin plats om det görs rätt.

Hur ska man göra för att komma djupare och även påverka motivationen?
– Det finns nudgingförsök som ändrar defaultalternativ, att man till exempel i stället för att välja till grön el får välja bort grön el. Sådant kan ge en mer kvardröjande effekt. Det finns också en hel del forskning inom psykologin som handlar om att aktivera människors mål och motivation.

Solceller

Ett starkt år för skånsk solenergi

Solenergin fortsätter att växa starkt i Skåne. Under 2017 installerades 11,4 MW solceller i Skåne och totalt fanns 34,9 MW eller ca 240 000 kvadratmeter solceller i slutet av 2017. De skånska solcellerna kan årligen producera ca 31,5 GWh förnybar el, vilket motsvarar hushållsel för ca 6300 familjer.

Statistiken är inhämtad från elnätsägarna i Skåne och sammanställd av Solar Region Skåne inom projekt Sol i Syd. Kartläggningen visar att vid slutet av 2017 fanns 2 056 solcellsanläggningar anslutna till det skånska elnätet, med en total sammanlagd effekt på 34,9 MW.

Vill du läsa mer om statistiken i alla Skånes kommuner? Läs mer i informationsbladet (pdf) eller gå till kommunsidorna på solisyd.se/

Läs nyheten på Energikontoren Skånes hemsida.

Kalkylator investering i solel

Flera sätt att beräkna lönsamheten på en solanläggning

Vid en investering i en solelanläggning är det väldigt vanligt att prata om återbetalningstid (pay-off tid) när man bedömer en solelanläggnings lönsamhet. I företagsvärlden används ofta andra lönsamhetsmodeller som någon av nuvärde-, annuitet- eller interränte-metoderna. Projektet ‘Framtidens Solel i Östra Mellansverige’ har utvecklat en kalkylator där man kan mata in sina förutsättningar och få ett ekonomiskt beslutsunderlag efter någon av dessa modeller. Länken till verktyget, som även innehåller förklaringar av de grundläggande ekonomiska begreppet, hittar ni här!

Så mycket ökade andelen nätansluten solel under 2017

Energikontoret i Mälardalens gröna solkartor är uppdaterade med siffror för 2017. Den höga utbyggnadstakten av solel ser ut att hålla i sig. Genom seminarier/utbildningar, hemsidan www.framtidenssolel.se med oberoende information riktade till små och medelstora företag i området arbetar Energikontoret för att bidra till denna utveckling. I länkarna nedan finns statistik per kommun inom respektive län.

Installerad solel Södermanland
Installerad solel Uppsala län
Installerad solel Västmanland
Installerad solel Gotland

Gymnasielever i Vimmerby om att leva klimatsmart

Stort engagemang för hållbarhet och Agenda 2030

7-9 mars arrangerades en utställning kring Agenda 2030 på Vimmerby gymnasium av elever inom kursen Energi och miljöteknik. Utställningen belyste flera av de 17 globala hållbarhetsmålen och hur vår livsstil påverkar miljön och våra gemensamma globala resurser. Eleverna hade tagit fram konkreta tips på hållbara val vad gäller konsumtion, transporter, vattenanvändning osv.

Allmänheten och kommunens tjänstemän och politiker bjöds också in för att ta del av utställningen och för att lyssna på elevernas argument för att leva mer resurssnålt och klimatsmart.

“Härligt att se med vilket engagemang eleverna tagit sig an hållbarhetsfrågorna och med vilken kraft de vill bidra till en hållbar framtid. Stort tack och lycka till!” – Kerstin Eriksson, projektledare på Energikontor Sydost.

Läs mer om de globala hållbarhetsmålen.

Läs artikeln på Energikontor Sydosts hemsida.

Den nationella partnern för regionalt energi- och klimatarbete.

 

Kontakt

Energikontoren Sverige
c/o Energikontor Sydost
Smedjegatan 37
352 46 VÄXJÖ
info@energikontorensverige.se