Velomobil i Kalmar foto J Wallin

Hållbara transporter utifrån olika behov

Vi är samma person hela dagen, men vi växlar färdsätt utifrån våra olika roller, behov och intressen. Ofta är målet att ta sig från A till B, kanske via C och D, och det på smidigaste sätt. Med god lokal och regional kännedom med nationella kopplingar har energikontoren runt om i landet tydligt tagit ett steg framåt när det gäller transporter, vi arbetar med fler transportrelaterade projekt än någonsin.

Människan glöms ofta bort i transportsektorn till förmån för nya tekniktrender såsom elvägar, Hyperloop och elcyklar. Ofta hörs argumentet ”vem tar från vem”. Alla ska profitera på fossilbilsförare som äger egen bil, det är inte ok att en elcykel tar andelar från en vanlig cykel. Men måste vi alltid ställa de goda alternativen mot varandra? Elcykel kontra cykel, biogasbil kontra elbil osv. Det är den större bilden vi behöver se, vad behöver vi människor för att få ihop vår dag?

Samverkan och komplexitet
Transportsektorn är komplex med många olika aktörer och intressen, samverkan är en konst och projektledning är ett hantverk. Vilka är bättre rustade än vi energikontor? Som en oberoende aktör utan egenintressen kan vi bli ett av naven i omställningen till fossiloberoende fordonsflotta 2030. Tillsammans har vi kompetens inom förnybara drivmedel, persontransporter, godstransporter och beteendepåverkan, dessutom korta kommunikationsvägar oss emellan där goda exempel och kunskap sprids effektivt. När det t.ex. gäller det heta området kombinerad mobilitet som tjänst så lutar många åt att det måste finnas ett offentligt ägande för att säkerställa långsiktigheten, där vi kan stötta våra regionala kollektivtrafikmyndigheter att hitta nya möjligheter och samverkanspartners.

Människan i transportsystemet
På tal om människan i transportsystemet, en inriktning som kommer bli allt starkare är hälsoaspekterna. Förutom Sveriges flaggskepp Nollvisionen inom trafiksäkerhet, så bör vi få till samma vision vad gäller luftutsläpp och buller. EU pratar mycket nollemission, och sjukvårdsektorn behöver jobba förebyggande för att klara de demografiska utmaningarna framöver. En enkel lösning är att vi går och cyklar mer när vi har möjlighet, det behöver inte vara så hi-tech.

Vi har en infrastrukturminister, vågar vi hoppas att det blir en minister för infrastruktur och hållbart resande efter höstens val? Och vad innebär egentligen ett hållbart resande?

Terese Silvander
The only way is up! Therese Silvander på seriemuséet i Bryssel

Med dessa tankar går/rullar vi nu in i denna ljuva sommartid med två beviljade nationella energikontorsprojekt REDI – nationellt projektkontor för resfria/digitala möten i offentlig sektor och KOSAVA – nationellt projektkontor för kommunal samordnad varudistribution. Goda exempel på hur vi energikontor genom nationell samordning tillsammans kan stötta många aktörer på lokal och regional nivå, utifrån Trafikverkets arbete på nationell nivå.

Med önskan om en skön sommar med smidiga och hållbara transporter!

Therese Silvander, nationell koordinator fossilfria transporter Energikontoren Sverige  & projektledare på Energikontor Norra Småland

Taggar: , , , , , ,

Den nationella partnern för regionalt energi- och klimatarbete.

 

Kontakt

Energikontoren Sverige
c/o Energikontor Sydost
Smedjegatan 37
352 46 VÄXJÖ
info@energikontorensverige.se